Brocco power! Broccoli is super gezond

Dat groenten gezond zijn, is inmiddels wel duidelijk. Koolsoorten in het algemeen staan bekend als zeer gezond. De familie van de kolen is een vrij grote familie, broccoli hoort daar ook bij. Ik heb zelf een moestuin en heb gezien dat broccoli, als je het niet op tijd oogst, gaat bloeien. Gek gezicht, zo’n bloeiende broccoli. Broccoli is eigenlijk een onvolgroeide bloemknop. Hij is het lekkerst eetbaar voordat hij gaat bloeien, dan wordt hij bitterder. Dus binnen 1 à 2 dagen moet je hem wel oogsten als hij groen is.

Familie van kruisbloemigen

De kruisbloemigen heten ook wel Cruciferae of Brassicaceae: beide namen zijn toegestaan.

Een aantal van de soorten die geteeld worden zijn bloemkool, boerenkool, broccoli, Chinese kool, koolrabi, paksoi, radijs, spruitjes, waterkers, rucola, tuinkers en witte en rode kool.

Wat maakt broccoli nou zo gezond?

Broccoli is rijk aan vezels, vitamine C, ijzer en bètacaroteen. Hoe donkerder de kleur, hoe hoger het gehalte aan bètacaroteen. Deze stof wordt in je lichaam omgezet tot vitamine A en is net als vitamine A goed voor je immuunsysteem. Ook bevat broccoli het gezonde foliumzuur en kalium.

Bioactieve stoffen

Deze stoffen in planten helpen voornamelijk de plant te beschermen tegen vraat door insecten en bijvoorbeeld tegen plantenziekten.

Sulforafaan

Sulforafaan is de belangrijkste bioactieve stof uit broccoli. Een Chinees onderzoek toonde aan dat elke dag een drankje met broccoli kan helpen beschermen tegen de gevolgen van luchtvervuiling. Sulforafaan helpt namelijk bij de ontgifting van deze gifstoffen.

Wat verder interessant is aan sulforafaan, is dat uit een Brits onderzoek is gebleken dat 100 gram broccoli kan helpen om te beschermen tegen artrose. Het is een stof die de afbraak van gewrichtskraakbeen vertraagt door bepaalde enzymen te remmen en ontstekingen te onderdrukken. Dit geldt trouwens ook voor de andere koolsoorten. Doordat ze rijk zijn aan calcium, fosfor en vitamine K, is het eten van koolsoorten ook goed voor de botten.

koolsoorten

Een bijzonder soort kool is trouwens de romanesco. Deze lijkt rechtstreeks van een andere planeet te komen. De romanesco wordt ook wel de Italiaanse broccoli genoemd of de torentjesbloemkool. Op de foto zit hij rechts onderin. Ik vind hem prachtig om te zien en hij smaakt als een combi van broccoli en bloemkool. Je komt hem af en toe tegen in de supermarkt.

Sulforafaan is goed voor hart en bloedvaten

Dit bijzondere stofje helpt om de bloedvaten te beschermen. Dit gebeurt door de aanmaak van systemische enzymen. Daarnaast vermindert het schade door een hartaanval en verbetert het de bloedsomloop. Ook heeft het ook positief effect om een goede cholesterolverhouding en cholesterolspiegel.

glucosinolaten en DIM

glucosinolaten zijn dus bioactieve stoffen die de plant beschermen tegen vraat door insecten. Interessant genoeg doen ze bij ons ook iets heel goeds, ze beschermen ons tegen ongewenste indringers. Je lichaam doet dit door meer van bepaalde eiwitten aan te maken waardoor je cellen bijvoorbeeld beter zijn beschermd tegen kanker.

Broccoli rauw eten

Broccoli is prima rauw te eten. Ja echt waar. Hij lijkt erg hard, maar als je het in kleine roosjes snijdt in het prima te doen. Ook de dikke stengel van de broccoli kan je prima eten. Als je niet zo van rauw houdt, kan je het ook koken in een stoompan of wokken. Zo blijven de meeste voedingsstoffen behouden.

Dus samenvattend bevat broccoli:

  • Vezels
  • Eiwitten
  • Vitamine C, bètacaroteen, foliumzuur, vitamine K en calcium, fosfor, kalium en ijzer
  • Bioactieve stoffen, zoals sulforafaan en DIM [zie hieronder]

Kiemen van broccoli

Er bestaan net als van tuinkers, ook broccolikers-zaadjes die je in een speciaal kweekschaaltje kan zaaien en laten groeien. Dit zijn vaak glazen bakjes met een zeefje erboven. Je strooit dan de zaadjes op het zeefje en laat ze steeds in aanraking met het water eronder. Zo ontkiemen de zaadjes. Deze kiemen zitten bomvol met glucosinolaten.

DIM (di-endolylmethaan)

DIM is een specifieke stof die gevormd wordt door broccoli juist te bereiden. Dat houdt in: snijden en koken (in een stoompan of wok). Daarnaast helpen spijsverteringsenzymen om DIM te laten vormen in de darmen. DIM is een belangrijke stof omdat het ons helpt bij het opruimen van afvalstoffen door de lever. DIM is vooral voor vrouwen erg belangrijk. Het kan hoogstwaarschijnlijk helpen om baarmoederhalskanker te voorkomen en daarnaast kan het helpen bij vrouwen met oestrogeendominantie. Iets wat behoorlijk veel vrouwen treft. Lees daarover meer in het blog over vruchtbaarheidsproblemen van mijn collega Pien. Daarnaast helpt het om borstpijn bij vrouwen te verminderen. Maar broccoli is ook lief voor mannen, want het is gebleken dat het ook bij mannen kan helpen om prostaatklachten te verminderen.

Samenvattend de gezondheidswinst van een onsje brocco per dag

  • Goed voor hart en bloedvaten
  • Beschermt de gewrichten
  • Goed voor de hormoonhuishouding
  • Goed voor de botten
  • Goed voor de weerstand
  • Beschermt tegen kanker
  • Helpt voor een goed cholesterolgehalte
  • Beschermt tegen vervuiling

Wel of niet biologisch; maakt dat uit?

De clou met onbespoten groente is, dat de plant dus meer eigen afweerstoffen gaat aanmaken zoals de genoemde glucosinolaten. Als er chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt, wordt de plant als het ware een beetje lui en maakt dan die stoffen minder of niet aan. Daarnaast hebben chemische bestrijdingsmiddelen vaak zogenaamde xeno-oestrogenen in zich, wat weer een nadelige invloed heeft op de genoemde oestrogeendominantie.

Effect op de schildklier

Met alles geldt: overdaad schaadt, dus ga niet overdadig veel koolsoorten eten elke dag. Glucosinolaten kunnen een nadelig effect hebben op de schildklier, waardoor hij langzamer gaat werken. Als je een traag werkende schildklier hebt, kan je rustig gekookte koolsoorten eten, maar overdrijf het niet.

Het geheel is meer dan de som der delen

Met andere woorden, alleen koolsoorten zijn niet het mirakel voor een gezond leven. Alles bij elkaar zorgt voor een gezonde leefstijl. Koolsoorten zijn belangrijk om wekelijks/dagelijks te eten, maar uiteindelijk dien je van elke groentegroep te eten, veel te bewegen, te ontspannen en slechte gewoonten zoals roken en alcohol, zoveel mogelijk te vermijden.

 

 

 

Het bericht Brocco power! Broccoli is super gezond verscheen eerst op Drogisterij AJ van der Pigge.

Lees meer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.