Hartig havermoutontbijt by Sophie

Hartig havermoutontbijt by Sophie.

Soms ben ik m’n zoete ontbijtjes zat, en wil ik een hartige bite om de dag mee te beginnen. Op een regenachtige dag grijp ik bijna altijd naar deze hartige havermout start.
Je kan dit ontbijt helemaal veganistisch maken als je wilt, anders doet deze het heel goed met wat stukjes feta.
Ben je niet zo van het (hartig) ontbijten? Dit recept is ook ideaal als lunch. (En makkelijk voor food-preppen.)

Benodigdheden:

– ±300 ml rijstmelk
– paar handjes havermout
– 3 handjes spinazie
– ±6 gehalveerde cherry tomaatjes
– gemalen kurkuma
– gemalen komijn
– pigge masala
– snufje zout
– zwarte peper
– eventueel gebroken psyllium husk vezels
– edelgistvlokken of feta
– pompoenpitten
– hennepzaadjes
– handje ongebrande gebroken walnoten

Bereiding:

Zet een steelpannetje op een laag vuurtje en giet de rijstmelk erin. Ik eet dit ontbijt in een kommetje. In het gemiddelde kommetje past zo’n 300 ml.
Gooi een paar handjes havermout bij. Houd je te veel vocht over? Voeg op het eind dan een schep gebroken Psyllium Husk toe. Zo heb je én extra vezels, én wordt het te veel aan rijstmelk geabsorbeerd.
Voeg wat kurkuma toe, doe dit naar smaak, ik gebruik meestal een halve theelepel. Vervolgens mogen er een goeie snuf komijn, snufje Pigge Masala voor de extra pit, en als laatst (Keltisch) zeezout en zwarte peper naar smaak bij.
Ook de spinazie, en gehalveerde cherry tomaatjes mogen erbij.
Roer alles goed door.
Laat het een tijdje op staan en roer het af en toe rustig door.
Wanneer het bijna aan de kook is, haal je de pan van het vuur.
Nu is het tijd voor de feta of edelgistvlokken. Edelgistvlokken zijn van nature rijk aan vitamine B12! Het doet qua smaak een beetje denken aan Parmezaanse kaas. Weer goed doorroeren en het mengsel in je kommetje overgieten.
Als laatst voeg je de pompoenpitten, de hennepzaadjes en de gebroken walnoten toe.

Wist je dat we in onze winkel ook allerlei specerijen verkopen van zeer goede kwaliteit? Kom gerust een keertje ruiken en proeven.

Wordt dit je lunch, je kan hem ’s morgens maken en in een bakje meenemen. Ook afgekoeld is het lekker!

Eet smakelijk!

 

 

 

Het bericht Hartig havermoutontbijt by Sophie verscheen eerst op Drogisterij AJ van der Pigge.

Lees meer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *