Hoe kies je de beste zonnebeschermingsfactor?

Uiteraard klinkt het meest logisch dat hoe hoger de factor hoe beter het beschermt. Maar dat is zeker niet alles. Hoe goed een zonnebeschermingscrème/lotion/gel beschermt hangt tevens af van je huidtype, hoe vaak je smeert en welke tijd van het jaar het is, wat voor weer het is (is het bewolkt of onbewolkt). Hoe kies je de beste zonnebeschermingsfactor?

SPF

Uiteraard geeft een zonnebrandcrème bescherming tegen de zon. De beschermingsgraad die in zonproducten wordt gebruikt wordt uitgedrukt in SPF; Sun Protection Factor. Oftewel zonnebeschermingsfactor. Dit is de mate van bescherming die dit middel tegen het verbranden door de aanwezige UV stralen in het zonlicht geeft. De SPF wordt vaak uitgedrukt in cijfers beginnend met 5 tot en met vaak 50. Dit is uiteraard de hoogste bescherming.

UV-A en UV-B

Wat is het verschil tussen UV-A en UV-B?

Er zijn drie verschillende soorten UV-straling. UVA, UVB en UVC. Het zonlicht dat onze aarde bereikt bestaat voor ongeveer 95% procent uit UVA-straling. Je verbrandt er niet door, maar het dringt wel diep door in je huid, waar het schade aanricht aan je DNA. UVA zorgt er ook voor dat je huid veroudert.

UVB is de variant die ervoor zorgt dat je huid verbrandt als je je niet goed beschermt tegen de zon. Het zorgt ook voor de aanmaak van vitamine D. Deze vitamine zorgt samen met calcium voor sterke botten.

Tot slot is er UVC. Deze variant bereikt de aarde gelukkig niet. Het is de meest schadelijke van de drie.

Op een zonproduct staat meestal ook aangegeven tegen welke straling een product bescherming biedt.

Factoren die verbranding door de zon beïnvloeden

Het weer: is het bewolkt of onbewolkt? Op dit schema zie je zonkrachtverwachting in april bij mooi weer en bewolking.

UV kracht KNMI april

zonkrachtschaal

In bovenstaand schema zie je hoe de zonkrachtschaal roodkleuring van de onbeschermde huid kan geven na een aantal minuten in de zon te hebben gezeten. Vanaf zonkracht 5 a 6 verbrandt je relatief makkelijk en snel. Binnen 15 tot 25 minuten kan je al verbranden.

De tijd van het jaar; afhankelijk van de tijd van het jaar verschilt in Nederland de zon sterkte. Hoe dichter je bij de evenaar komt, hoe sterker de zon het gehele jaar door is.

RIVM zonkracht in een jaar

Op dit schema van het RIVM zie je hoe de sterkte van de zon vermindert in de wintermaanden en dat de UV kracht dan zelfs tot 0 of 1 terug zakt. Dit komt omdat de zon dan zo laag staat. Vanaf april tot en met september is de zon in Nederland op zijn sterkst. Dan moet je extra voorzichtig zijn.

UV kracht en verbranding per huidtype

Onderstaande schema’s komen van de site van www.kanker.be. De Belgische site over huidkanker.

uv index en gevarenzone

Bij dit schema zie je hoe bij welk huidtype welke zonkracht leidt tot verhoogde kans op verbranding.

Je huidtype wordt bepaald door de hoeveelheid pigment die je in je huid hebt.

Dus in de tijd van april tot en met september wanneer de zonkracht boven de 4 is, zie je dat huidtypes I tot en met VI een verhoogde kans hebben op verbranding. Hoe hoger de zonkracht hoe sneller en hoe heftiger je verbrandt.

Bij dit schema zie je per huidtype de verbrandingservaring en bruiningservaring. Je ziet helemaal rechts de huidtype kenmerken.

huidtypes en uv-index

Wat doe je als je gaat zonnen?

Ten eerste is het dus belangrijk om alle factoren af te wegen die hierboven staan, maar over het algemeen kan je dus aanhouden dat je op een zomerse dag als je naar het strand gaat en langer in de zon zit, het beste met een factor 30 kan smeren, en dan het liefst om de 2 uur opnieuw insmeren met een dikke laag. Daarnaast als je gaat zwemmen of veel aan het zweten bent, moet je je nog vaker insmeren.

Hoe lang kan je zonnen?

Verder is het belangrijk om zeker als je huid nog niet zoveel gewend is, niet de hele dag te gaan bakken. Een factor beschermt over een bepaalde tijdsduur, maar het betekent zeker niet dat je zomaar 7 uur in de zon kan gaan zitten. Je kan het uitrekenen door de tijd die je in de zon kan zonder bescherming te vermenigvuldigen met de SPF die je gebruikt. Dus in bovenstaand schema kan type 1 10 minuten in de zon zonder bescherming zonder te verbranden; dus als je een SPF 30 gebruikt, dan kan je dus 10×30= 300 minuten in de zon met een redelijke bescherming. Wees zeker altijd voorzichtig afhankelijk van de bovengenoemde omstandigheden en pas ook op tussen 12:00-15:00 wanneer de zon op zijn sterkst is.

Kinderen en baby’s

Kinderen smeer je altijd zo hoog mogelijk in en bescherm je zoveel mogelijk en dat geldt zeker voor baby’s. Kinderen en baby’s hebben een nog kwetsbaardere huid. Als je als jong kind verbrandt wordt dat voor de rest van je leven opgeslagen in het lichaam en op oudere leeftijd biedt dit verhoogde risico’s op kankerontwikkeling.

Wil je meer weten over natuurlijke zonnebescherming? Lees dan het volgende blog.

Wil je weten wat voor merken wij verkopen in de winkel op natuurlijke basis? Hierbij een kleine opsomming:

Ecocosmetics

Annemarie Borlind

The Ohm collection

Dr Hauschka

hauschka

ecocosmetics

ecocosmetics zonneproducten 2

ohm zon

borlind zon display

Deze producten zijn niet verkrijgbaar in onze webshop, maar we kunnen alles opsturen. Stuur dan je bestelling naar verzendingen@vanderpigge.nl. Boven de 35 euro is het portovrij. Je krijgt dan een factuur per email voor de betaling. Wil je prijzen weten of advies? Je kan ons altijd bellen of mailen.

Het bericht Hoe kies je de beste zonnebeschermingsfactor? verscheen eerst op Drogisterij AJ van der Pigge.

Lees meer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.