Optimale hormoonbalans met groentebrood

Zonder jodium geen gezonde hormoonbalans. Dit recept van Rineke Dijkinga is een heerlijke gezonde bijdrage voor een gezonde hormoonbalans. Rineke Dijkinga is een natuurgeneeskundige die diverse boeken heeft geschreven waaronder een boek over een gezonde hormoonbalans. ‘Alles draait om je hormonen’ is een aanrader voor iedereen die graag wil werken aan een betere hormoonhuishouding met voeding.

Bereiding

Doe de broodmix in een grote kom, doe de fijn gehakte/gemalen pitten, de tomatenpuree en het water erbij. Kneed het geheel met je handen of met een mixer met broodhaken en laat het op een warme plek (afgedekt) rijzen. Laat het brood minimaal 8-12 uur rijzen. Voeg dan ook de rest van de ingrediënten toe, kneed het opnieuw en zet nog even weg om te rijzen. Doe het dan in een ingevet bakblik in een voorverwarmde oven op 150 graden. Laat het ca. 60 minuten bakken (prik eventueel met een cocktail prikker in het brood. Als deze er schoon uitkomt is je brood gaar, dit is een beetje afhankelijk van de gebruikte groenten). Heel goed laten afkoelen voor je het aansnijdt! Erg lekker als lunchbrood maar ook heerlijk om het als avondmaal met een lekkere salade te serveren.

Ingrediënten

  • 1 pak broodbakmix Spelt Demeter (bevat zeezout dus geen geraffineerd of gejodeerd zout)
  • 150 gram fijn gehakte zonnebloem of pompoenpitten, lupinemeel of kikkererwtenmeel
  • 2 eieren
  • 200 ml biologische tomaten puree + 200 ml water
  • 2 eetlepels zeesla of Kelp vlokken, Norivlokken, verkruimelde Arame, een flinke eetlepel zeewieren poeder of 100 gram fijngeknipte Kelp Noodles
  • 2 ons fijngesneden spinazie of brandneteltoppen (of bijv. zeer fijn gesneden paprika, broccoli of bleekselderij)
  • 1 rode ui, fijngesneden
  • flinke scheut olijfolie
  • 2 a 3 volle eetlepels Italiaanse kruiden, Mediterrane mix, basilicum, oregano of tuinkruiden.
  • ca. 4 gram agar agar als bindmiddel (anders een flinke theelepel psyllium, johannesbroodpitmeel of een kleine theelepel guar gom)
  • evt. nog wat fijngesneden olijven/ zongedroogde tomaten, verse basilicum, peterselie, een teentje knoflook en nog een beetje Keltisch zeezout

Gezondheidstips

TIP: met dit brood voeg je niet alleen heel wat gezonde stoffen en jodium toe, maar hoef je ook geen beleg te gebruiken. Als je het alleen besmeert met wat grasboter krijg je zelfs nog wat extra jodium! En als je kiest voor agar agar als bindmiddel krijg je ook nog extra jodium. Jodium, een onontbeerlijk sporenelement, niet alleen voor je schildklier maar ook voor je brein vitaliteit, je spijsvertering en je hormoonbalans.

TIP: als je meer gevorderd bent in het bakken van brood kun je ook met glutenvrije granen een dergelijk brood bakken. Of zelfs met alleen maar groentes!

TIP: let op dat je echt spelt meel koopt, er is veel kaf onder het koren. Des te minder er op het etiket staat des te beter. Met alleen de ingrediënten biologische spelt, gist en zeezout bak je een prima brood! Al die toevoegingen op andere etiketten zijn op zijn zachtst gezegd overbodig.

https://rinekedijkinga.nl/recepten/groentebrood.html

Willen jullie het boek bestellen? Kijk dan hier.

Wil meer lezen over diverse blogs met betrekking tot de hormoonhuishouding? We hebben diverse blogs geschreven onder andere over de overgang en gezonde voeding bij zwangerschap.

Wil je advies over je gezondheid of problemen waar je tegenaan loopt? Kom bij ons langs in de winkel of neem contact met ons op. We hebben tevens de mogelijkheid tot een therapeutisch consult met een van onze natuurgeneeskundigen.

Wil je op de hoogte blijven van onze acties, laatste blogs en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief op onze homepage!

 

 

Het bericht Optimale hormoonbalans met groentebrood verscheen eerst op Drogisterij AJ van der Pigge.

Lees meer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.